Cleopatra and the Society of Architects er et spil af Brune Cathala og Ludovic Maublanc, der først blev udgivet i 2006 af Days of Wonder, og som opnåede rungende succes. Sucessen skyldes primært lettilgængelige regler kombineret med imponerende og raffinerede komponenter i et spil, der foregreb den nuværende 3D -trend og vandt mennesker over hele verden. Efter 13 år er den tilbage, endnu mere majestætisk i sine materialer og med det nye grafiske design af den berømte og talentfulde Miguel Coimbra, opdaterede regler og to nye udvidelser skabt af designerne selv specielt udviklet til denne udgave.
Cleopatra og Society of Architects er et sjovt og engagerende familiespil, der indeholder et ægte, tredimensionelt palads, som spillerne konkurrerer om at bygge. Spillere stræber efter at blive de rigeste af Cleopatras arkitekter ved at konstruere de mest storslåede og værdifulde dele af hendes palads.
Spillere vil imidlertid blive fristet til at beskæftige sig med lyssky karakterer og handle med materialer af tvivlsom oprindelse for at hjælpe dem med at bygge hurtigere. Selvom denne korrupte praksis muligvis tillader en arkitekt at være et skridt foran resten, kommer de med en høj pris - Forbandede korruptionsamuletter, der ærer Sobek, krokodilleguden. Når Cleopatra endelig spadserer ind i sit nye palads, i slutningen af spillet, vil den mest korrupte arkitekt (den med flest amuletter) blive grebet og ofret som et offer til sin hellige krokodille! Først da vil den rigeste arkitekt blandt dem, der stadig er i live, blive udvalgt og erklæret vinderen af spillet.
Spillet tvinger spillerne til løbende at afveje risici og fordele mellem at tage nok korruption til at forbedre sin position i spillet, men ikke så meget, at du tvinges ud af spillet til sidst. Det er et klassisk ”push your luck” dilemma, der løbende hæver spændingsniveauet højere og højere, indtil spillet når sit højdepunkt."